Haaltertse burgemeester bezocht leerlingenraad St.Gorik

Op 5 februari 2014

Op Dinsdag 4 februari bezochten burgemeester Veerle Baeyens en enkele vertegenwoordigers van de jeugddienst van de gemeente de leerlingenraad van de Vrije Basisschool St-Gorik in Haaltert. Dit kaderde in de nieuwe aanpak van inspraak en participatie in het jeugdbeleid na de afschaffing van de kindergemeenteraad. Vorig jaar besliste het gemeentebestuur van Haaltert om, na een bevraging van de zes deelnemende scholen van Groot-Haaltert, de kindergemeenteraad stop te zetten. Uit de bevraging bleek namelijk dat de kindergemeenteraad veel energie vroeg van de deelnemende scholen en leerkrachten en niet de verhoopte input teweegbracht. Kinderen stemmen op een kindergemeenteraad namelijk vaak gewoon mee met de groep, zijn geremd om hun zegje te doen in die grote raadszaal en het wordt moeilijk om steeds punten te vinden die realiseerbaar zijn. Er waren uiteraard ook positieve opmerkingen van de scholen en omdat inspraak en participatie in het jeugdbeleid belangrijk blijven, werd beslist om enkele alternatieven voor te stellen aan de scholen van Haaltert. Zo zal de jeugddienst eenmaal per schooljaar op bezoek gaan naar de leerlingenraad in de school zelf waar alle vragen en voorstellen aan het gemeentebestuur dan welkom zijn. De kinderen zitten in hun vertrouwde omgeving, wat het makkelijker maakt voor hen om te spreken. Kinderen weten dan ook waar het agendapunt over gaat. Verder kan per school eenmaal per jaar een verkiezing georganiseerd worden, waarbij de school het moment en de aanleiding zelf mag bepalen. En er zal een slotmoment georganiseerd worden waarop alle leerlingenraden welkom zijn, met educatieve activiteiten, spelmomenten en bezoeken aan gemeentediensten (compostmeesters, politie, sportdienst,…).

St-Gorik was de eerste school die op het voorstel inging en dus kregen ze afgelopen Dinsdag de burgemeester en de jeugddienst van Haaltert op bezoek tijdens de zitting van hun leerlingenraad! De leerlingen vroegen aan de burgemeester om een budget vrij te maken voor het organiseren van bepaalde festiviteiten binnen de school. Ook vroeg men aan de Haaltertse burgemeester Baeyens, om de dorpskern wat op te fleuren, dit en nog zoveel meer bracht al meteen genoeg stof tot nadenken.