Hof van Cassatie vernietigt trage wegenarrest in zijn totaliteit.

Op 8 april 2014

Beeckman startte enkele jaren geleden een procedure tegen de gemeente Haaltert omdat veertien voetwegen niet meer toegankelijk waren. Het eerste vonnis in 2008 legde de gemeente een dwangsom op van 20 euro per dag per voetweg zolang ze er niet in slaagde de -vaak oude en niet meer bestaande - voetwegen opnieuw vrij en begaanbaar te maken. De gemeente betaalde de man al meer dan 23.000 euro aan dwangsommen.

In februari deed een rechter in Dendermonde een belangrijke uitspraak over de zaak door een deel van de dwangsommen die Beeckman had gevorderd te verwerpen. Beeckman eiste 51.075 euro van de gemeente ofwel 20 euro per dag per voetweg voor de periode van juni tot december 2012. De rechter besliste echter dat de gemeente slechts 3.620 euro moest betalen .

Het Hof van Cassatie heeft nu een uitspraak gedaan over de grond van de zaak. "We kregen van onze advocaat het bericht dat het dwangsomarrest in zijn totaliteit is verworpen", aldus burgemeester Veerle Baeyens (N-VA). "We kunnen daardoor alle gelden van Beeckman terugvorderen en zullen dat ook doen. Door de hele zaak hebben we moeten investeren in dure procedures. Zo waren we genoodzaakt om aanpalende bewoners te dagvaarden. De uitspraak bewijst niet alleen dat de dwangsommen onterecht waren en we onze voetwegen wel goed onderhouden, maar ook dat veel van die procedures eigenlijk onnodige investeringen waren. Daarom zullen we met het bestuur bekijken of we een schadevergoeding kunnen krijgen voor alle gerechtskosten. We konden ook een schadevergoeding terugvorderen van de Belgische staat, maar dat gaan we niet te doen."

Baeyens is uiteraard tevreden met de uitspraak. "Die 23.000 euro is geld van de belastingbetaler dat we nu goed zullen besteden en rechtstreeks ten goede zal komen aan de inwoners. We willen het onder meer investeren in de aanleg van nieuwe fietspaden." Baeyens betreurt wel dat er geen akkoord werd bereikt met Beeckman. "We hadden hem een dading voorgesteld waarbij we beloofden onze voetwegen goed te onderhouden, maar blijkbaar vond hij het belangrijker om de procedure verder te zetten. We zullen hoe dan ook onze voetwegen blijven onderhouden."

Luc Beeckman zelf wil weinig kwijt over de uitspraak: "De zaak is doorverwezen naar een rechtbank in Brussel zodat daar de procedure terug kan beginnen. De rechter was namelijk onduidelijk in haar beschrijving. Ik wacht de procedure af en verder wens ik daar niets aan toe te voegen." Burgemeester Baeyens: "Waarschijnlijk heeft hij het over de vorige uitspraak, van ruim een maand geleden. Met alle procedures is het misschien voor hem zelf al moeilijk om nog door de bomen het bos te zien." Beeckman had beroep aangekondigd tegen de vorige vonnis, dat nu wellicht vervalt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?