• Haaltert
N-VA Haaltert

Unizo-afdelingen fuseren tot Groot-Haaltert

Op 10 februari 2014

HAALTERT - Haaltert heeft voortaan nog één grote Unizo-afdeling. Op de nieuwjaarsreceptie van maandag 3 februari werd de nieuwe afdeling van Groot-Haaltert voorgesteld. Nieuwbakken voorzitter Danny De Kock is tevreden: "Het is eenvoudiger om als één afdeling met de gemeente te spreken." Burgemeester Veerle Baeyens (N-VA) lichtte het nieuwe beleidsplan van de gemeente toe.

Unizo heeft dus nu één afdeling voor heel Groot-Haaltert. Tot voor nieuwjaar waren er twee aparte afdelingen: Haaltert en Kerksken - Heldergem - Denderhoutem. In het nieuwe bestuur is Danny De Kock van Kerksken tot voorzitter gekozen. "Als één afdeling is het gemakkelijker om met de gemeente te overleggen", weet hij.

Bij de voorstelling van de nieuwe afdeling op de nieuwjaarsreceptie van Unizo en Middenstandsraad richtte Danny de Kock zich tot de gemeente, met de vraag om aankopen in de eigen gemeente te doen, wanneer dit mogelijk is. "De 'samenaankopen' zijn populair, maar schaden de lokale handelaars die bijdragen aan de gemeenschap en hier hun belastingen betalen", argumenteerde hij.

Aanspreekpunt
Burgemeester Veerle Baeyens (N-VA) nodigde de zelfstandigen van Haaltert uit op een thematisch beleidscafé rond middenstand, dat weldra wordt georganiseerd. "Ons lokaal economiebeleid spitst zich toe op ondersteuning en behoud van de middenstand en de ontwikkeling van de sociale economie, in samenwerking met de handelszaken", aldus de burgemeester. "We hebben voor 2014 de volgende actiepunten ingeschreven: een aanspreekpunt voor lokale economie, opmaak van een studie en aanbesteding voor parkeerplaatsen in Denderhoutem, het organiseren van opleidingen rond stimuleren van ondernemerschap, de uitbouw van een 'ondernemerspagina' op de website van de gemeente en het onderzoek of een ''huis van de economie' in Haaltert mogelijk is."

Bereikbaarheid
De Middenstandsraad wil, als adviesraad voor de gemeente, blijven hameren op de bereikbaarheid van handelszaken. Voorzitter Piet Verschelde had het daarbij over de toegang tot de winkels, voldoende parkeerplaatsen in de onmiddellijke omgeving en de problematiek van wegenwerken: "We willen tijdig van wegenwerken in kennis gesteld worden, een goede signalisatie, een 'minder hinder'-plan en duidelijkheid over duur van de werken. Want wanneer je niet bereikbaar bent, kan je moeilijk zaken doen. Daarom pleiten we voor een vast overlegpunt rond deze problematiek."

Unizo en Middenstandsraad organiseren op maandag 17 februari in de Warande een infoavond rond het thema: 'Wat te doen met slechte betalers'.