Gemeente Haaltert is onbestuurbaar

Op 28 juli 2016

Bron: HLN.be

De gemeenteraad van Haaltert heeft de gemeente vanavond onbestuurbaar verklaard. Meerderheidspartij Open en Liberaal keurde het voorstel van oppositiepartijen Open Vld en CD&V mee goed, zodat de onbestuurbaarheid een feit is. De oppositie had hiervoor een extra gemeenteraad samengeroepen.

Het botert al een tijdje niet meer tussen coalitiepartners N-VA en sp.a enerzijds en Open en Liberaal anderzijds. Open en Liberaal-kopstuk Gina Verbestel gaf eerder al aan dat het vertrouwen weg was. Haar partij stemde op de vorige gemeenteraden soms mee met de oppositie in plaats van met haar coalitiepartners. Zo geraakte onder meer een belastingverlaging die door de oppositie was voorgesteld goedgekeurd.

Door het vaststellen van de onbestuurbaarheid van de gemeente kan er op termijn een nieuw gemeentebestuur komen. Die nieuwe coalitie zal wellicht uit Open Vld, CD&V en Open en Liberaal bestaan. Op dezelfde gemeenteraad werd ook het budget van het huidige gemeentebestuur tot nul euro herleid. Tegen die beslissing gaan N-VA en sp.a sowieso in beroep. Mogelijk stappen ze later ook naar de Raad van State tegen de beslissing van de onbestuurbaarheid.

"Duidelijk een gebrek aan loyauteit en visie; ten koste van iedere inwoner."

Inhoudelijk is er sinds het bestuursakkoord nooit een fundamentele discussie gevoerd, de afspraken waren en zijn nog steeds duidelijk. Dat benadrukken coalitiepartijen N-VA en sp.a in een reactie. "Het is jammer dat enkele leden van één partij deze afspraken niet kunnen nakomen en daarom beslissen om alles op te blazen, door ook het exploitatie- en investeringsbudget voor opdrachten van dagelijks bestuur te schrappen", klinkt het. "Hierdoor moet er nu zelfs voor de aankoop van een balpen, een gemeenteraad worden samengeroepen. Duidelijk een gebrek aan loyauteit en visie; ten koste van iedere inwoner."

De twee partijen hebben hoop op gouverneur Jan Briers, die in eerste instantie zal bemiddelen met alle partijen, al willen sp.a en N-VA het bestuursakkoord gewoon verder uitvoeren. De partijen herhalen in beroep te gaan tegen de onbestuurbaarheid en het schrappen van de budgetten, omdat dit volgens hen indruist tegen de beginselen van behoorlijk bestuur. "Dat de oppositie samen met gemeenteraadsleden van Open & Liberaal ervoor kiest om deze soap op te starten, is duidelijk hun keuze. Wij steken onze tijd en energie liever in investeringen die voor de inwoners van groot-Haaltert wel opbrengen."

"Het voorstel van Gina Verbestel is een wanhoopspoging om haar eigen partij veilig te stellen"

De coalitiepartners halen voorts uit naar het voorstel voor een nieuw bestuur van Verbestel. "OCMW-voorzitter Gina Verbestel stelde een nieuw bestuursakkoord voor dat enerzijds het huidig college van burgemeester en schepenen vervangt door de personen met de meeste stemmen na de verkiezingen van 2012, en die toen de leeftijd van 65 jaar nog niet hadden bereikt, en dat anderzijds reeds een verkiezingslijst vastlegt voor 2018 waarbij enkel de personen met de meeste stemmen in 2012 en die niet ouder zijn dan 65 jaar, verkiesbaar gesteld worden", klinkt het. "Het voorstel van Gina Verbestel is een wanhoopspoging om haar eigen partij veilig te stellen, ook na de verkiezingen van 2018, want op de nieuwe kieslijst zouden 10 van de 25 personen voor Open & Liberaal zijn. Het voorstel is er enkel op uit om postjes te verdelen, en daarbij vallen 65-plussers en jongeren, of nieuw politiek talent uit de boot."

Gina Verbestel reageerde niet op een vraag om commentaar.