Gemeenteraad afgebroken nog voor het kon beginnen

Op 31 mei 2016
Gemeentehuis Haaltert

HAALTERT

De gemeenteraad in Haaltert werd maandagavond afgebroken nog voor ze effectief begonnen was. De oppositie en schepen Gina Verbestel (Open & Liberaal) verlieten de zaal na onenigheid over het schrappen van twee agendapunten. De vergadering kon niet doorgaan.

Bij de aanvang van de gemeenteraad nam CD&V-fractievoorzitter Phaedra Van Keymolen het woord. “VLD en CD&V hadden vier punten toegevoegd aan de agenda, conform het artikel 22 van het gemeentedecreet”, vertelt ze. “Twee werden op de agenda gezet en twee werden onontvankelijk verklaard, ook al waren ze tijdig ingediend en was de vormgeving in orde. Ik heb het onder andere nagevraagd bij de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en het binnenlands bestuur. Het is ook niet aan de voorzitter om over de opportuniteit van de punten te beslissen en toont weinig respect voor de democratie en de oppositie. Het is ook niet de eerste keer dat we worden afgeblaft.”

“Daden, niet alleen woorden”

Volgens gemeenteraadsvoorzitter en burgemeester Veerle Baeyens (N-VA) voldeden twee ingediende punten niet aan de vormvereisten zoals voorzien in het gemeentedecreet. “De noodzakelijke toelichting ontbrak”, zegt ze. “De punten rond een tuchtmaatregel voor het managementteam en de verlenging van het mandaat van de secretaris kunnen conform het decreet dus gewoon opnieuw worden ingediend voor de gemeenteraad van juni. Voor ons blijft elk overleg mogelijk, al staat de relatie met schepen Verbestel en de secretaris al even onder druk, misschien in de aanloop naar de volgende verkiezingen.”

“De toelichtende nota is niet nodig”, reageert Van Keymolen. “Er moet alleen gezegd worden waarover het gaat met een voorstel van beslissing.”

Uit protest tegen de gang van zaken verliet de voltallige oppositie samen met schepen Gina Verbestel de zaal. “Het wordt niet getolereerd van een burgemeester dat ze geen respect heeft voor de standpunten van de gemeenteraadsleden, de wetgeving zomaar naast zich neerlegt en haar macht misbruikt”, zegt Verbestel. “Ik wil geen coalitiebreuk of onbestuurbaarheid, maar er moet op een gezonde manier worden bestuurd. Het gaat om daden en niet alleen woorden.”

De raad was niet meer in aantal om geldig te vergaderen, dus de zitting kon niet meer worden verdergezet.