Haaltert krijgt begrip bij rechtbank i.v.m. problematiek voetwegen

Op 20 februari 2014

Haaltert krijgt begrip bij de rechtbank i.v.m. problematiek voetwegen.

In de aanslepende juridische strijd tussen de gemeente Haaltert en de ondertussen bekende Vlaming Luc Beeckman over het openstellen van de voetwegen in Haaltert heeft de beslagrechter in Dendermonde onlangs een doorslaggevende uitspraak gedaan. De gemeente moet hierdoor uiteindelijk 3620 euro betalen aan dwangsommen.

In 2008 begon Luc Beeckman een gerechtelijke procedureslag tegen het gemeentebestuur. Zijn oorspronkelijke eis was dat 14 verdwenen of afgesloten voetwegels weer open zouden gaan of bruikbaar zouden worden gemaakt.

Ondertussen zijn we bijna 6 jaar en een resem procedures verder en nu is er eindelijk een belangrijke rechterlijke uitspraak in het voordeel van de gemeente Haaltert. De beslagrechter bij de rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde heeft op 18 februari 2014 de door de heer Beeckman gevorderde dwangsom van 51.075 euro voor de periode juni – december 2012 (181 dagen x 14 wegels x 20 euro) verworpen. Er wordt hem een bedrag van 3620 euro toegestaan (181 dagen x 20 euro).

Bovendien bevestigt de beslagrechter dat de gemeente Haaltert ondertussen wel degelijk de nodige onderhoudswerken doet via een tewerkstellingsproject, iets waartoe zij verplicht was door een vonnis van 23 oktober 2008. Hierdoor kunnen dus geen dwangsommen meer ontstaan.

Tenslotte heeft de rechtbank ook een door de heer Beeckman ingestelde vordering ‘tergend en roekeloos geding’ volledig afgewezen.