Meerjarenplan Haaltert 2020-2025 goedgekeurd

Haaltert stelt zijn meerjarenplan voor : Haaltert, hartelijk en vol leven!

De Gemeenteraad van Haaltert stemde over de meerjarenplannen.
‘De gemeenteraadsleden zijn verkozen voor 6 jaar en ze gaan nog veel vergaderen – maar dit is wellicht de belangrijkste vergadering van allemaal. Nu worden de grote lijnen uitgezet.’gemeenteraadsvoorzitter Paulette Looze (N-VA).

Er ging veel debat en voorbereiding aan deze gemeenteraad vooraf. Maanden geleden kregen de geïnteresseerde gemeenteraadsleden een infosessie over hun rol als raadslid en over het meerjarenplan en de beleidsrapporten. Finaal kregen de raadsleden 2 weken tijd voor de zitting van vanavond om zich over alle documenten te buigen. Er werden aparte financiële commissie georganiseerd waarop alle raadsleden de meest technische vragen konden stellen.

Alle grote knopen worden nu doorgehakt, de moeilijke budgettaire keuzes zijn gemaakt en alles ligt nu klaar om verder te werken aan de verandering in onze gemeente.

We investeren voor een bedrag van 43.145.402 EUR de komende jaren. Met een bedrag van 5.630.200 EUR als investeringstoelage zijn de netto investeringen gelijk aan  37,5 Miljoen euro.

43,1 euro aan investeringen in onze gemeente

- Nieuwe sporthal en buitensportterreinen (kunstgrasveld)  via masterplan sport
- Uitbreiding BIB naar vrijetijdshuis
- Uitbreiding van de buitendiensten
- Herinrichting gemeentehuis
- 2,5 km fietspaden en 1,25 km voetpaden per jaar
- 1 ha bos per jaar en meer groen Vondelhof, Warandepark
- Vernieuwing en aanpak dorpskernen Haaltert, Kerksken en Terjoden
- Bouw kinderopvang Heldergem en Denderhoutem
- Jeugdinfrastructuur Kerksken en Haaltert
- Inhaalbeweging wegenwerken
- Verbouwing oud gemeentehuis in Heldergem

Tevens gaan we geen algemene gemeentebelastingen invoeren.  Diverse gemeenten hebben ook een algemene gemeentebelasting op gezinnen,  op vrije beroepen en bedrijven. Hier kiezen we als bestuur uitdrukkelijk NIET voor.

Het meerjarenplan dat voorligt is dus er één met stevige uitdagingen voor de politiek en de inwoners.

Haaltert, hartelijk en vol leven met 5 impulsen voor onze gemeente:
We lichten ze graag even toe.

Impuls 1 is toekomstgericht, modern en verbonden: we willen Haaltert als landelijke gemeente verder laten groeien naar een moderne en verbonden gemeente met een performante en wendbare administratie nodig die de beperkt beschikbare middelen zo goed als mogelijk aanwendt. Burgers verwachten immers terecht een kwalitatieve dienstverlening en daarom willen we ‘anders’ bereikbaar zijn door bijvoorbeeld ook te werken op afspraak en met een centraal onthaal op het gemeentehuis. Dat gebouw (gemeentehuis) zal daarvoor een transformatie ondergaan om de volgende jaren op maat van onze gemeente, burgers beter te helpen.

Communicatie moet open en proactief gebeuren. Gerichte communicatie voor verschillende doelgroepen en het opzetten van een gedigitaliseerde omgeving is het doel.

Het uitwerken van een lange termijn visie op publieke ruimte en de herinrichting van dorpskernen zal onze dorpen een nieuw elan geven. Zo staat de dorpskern Haaltert met het Sint Goriksplein eindelijk op de agenda en bekijken we voor Kerksken en Terjoden hoe de dorpskern kan heringericht worden.

Impuls 2 willen we sociaal, zorgzaam en betrokken garanderen :
‘we willen dat iedereen in onze gemeente gelijke kansen krijgt, waarbij de bestrijding van kinderarmoede een bijzondere plaats krijgt. Via een actieplan kinderarmoede willen gerichte acties zoals gratis maaltijden in Haalterse scholen en de tussenkomst in schoolabonnementen opnemen’ Schepen Lisa Houtman.( Sp.a)
We voorzien bijkomende kinderopvang in Denderhoutem en Heldergem waar een volledig nieuw gebouw opgericht wordt op de site van het HOC. Daarnaast zetten we verder in op een sociale en dynamische leefomgeving voor jong en oud met de uitbreiding van vakantieopvang, buitenschoolse activiteiten, de investering in een netwerk welzijn en een lokaal loket kinderopvang zijn maar een paar van de acties in deze impuls.

We brengen het beleid dichter bij de burger met tools als inspraak, participatie en integratie. Burgers actief laten deelnemen aan het dorps- en verenigingsleven. Meewerken aan het beleid zal kunnen via dorpsraden die in elke deelgemeente zullen opgericht worden. Een heus kinderkabinet zal onze lagere school kinderen betrekken en vergeten we niet alle adviesraden, maar liefst 10 in totaal die meedenken en meewerken.

We zetten ook duidelijk in op een menswaardig bestaan voor iedereen door de voedselpakketten uit te breiden en een sociaal beleidskader uit te werken. Een bewuste keuze voor activering via artikel 60 zal mensen terug naar de reguliere arbeidsmarkt brengen.

We willen ook initiatieven realiseren die gericht zijn op het stimuleren en verhogen van het dierenwelzijn. Voor overleden huisdieren is momenteel nog geen structurele oplossing voorhanden. Hier willen we verandering in brengen: we gaan na waar een dierenbegraafplaats mogelijk is.

Bij impuls 3 gaan we voor een duurzaam, leefbaar en aantrekkelijk Haaltert. We zetten in op meer kwalitatief openbaar groen en meer biodiversiteit. Een propere en groene publieke ruimte is de inzet. Onze gemeente inrichten met aandacht voor kwalitatief openbaar groen en meer biodiversiteit, is ons doel. Een propere en groene publieke ruimte is het uithangbord van Haaltert. Zo wordt het Warandepark aangepakt en een nieuwe tuin aangelegd aan de BIB in Denderhoutem. Haaltert is een landelijke gemeente: in ons ruimtelijk beleid gaan we voor strategische en toekomstgerichte keuzes die de levenskwaliteit van ons én van de volgende generaties verzekeren. Toegang tot natuur en bossen in de eigen buurt zijn belangrijk voor de levenskwaliteit van iedereen en we engageren ons 1 ha bos per jaar aan te planten. Voor speelpleinen slaan we de weg in van het avontuurlijk spelen.

Weldoordacht omgaan met ruimte verhoogt de levenskwaliteit. Eveneens vervullen we een regierol in het woonbeleid in de ruimste zin van het woord.
‘Het uitwerken van een vernieuwde ruimtelijke visie aan de hand van het woonomgevingsplan en de bouwmeesterscan is de start hiervan. Bijkomende willen het bindend sociaal objectief tegen 2025 realiseren met een gespreide aanpak over de deelgemeenten en dit voor inwoners van Haaltert.’ Schepen Phaedra Van Keymolen.(CD&V)
De invoering van een comformiteitsattest zal onze woningen duidelijk naar een hoger kwaliteitsniveau brengen.

Haaltert blijft de focus leggen op klimaat en duurzaamheid. De vergroening van onze begraafplaatsen, een masterplan LED en de uitwerking van de acties in het Burgemeesterconvenant zijn enkele voorbeelden hiervan.

Impuls 4 is veilig, bereikbaar en toegankelijk Haaltert. De zorg om onze veiligheid is onze basisopdracht. Handhaving en verkeer zal een prioriteit zijn in gans ons veiligheidsbeleid. Het concept veiligheid dient een lokale vertaalslag te krijgen. Met de inzet van gemeenschapswachten en een bijkomende wijkagent in combinatie van vaste en mobiele camerabewaking, willen we kordaat inzetten op een handhavingsbeleid bij vandalisme, zwerfvuil , verkeer, overlast en drugs. De GAS wetgeving zal geëvalueerd, aangepast worden waar nodig.

Een verkeersveilige omgeving begint bij de herinrichting van de openbare ruimte.
‘We zullen jaarlijks investeren in 2,5 km fietspaden en 1,25 km voetpaden. Op deze manier  optimaliseren  we de mobiliteit en vullen we een veilige verplaatsing voor onze zwakke weggebruiker kwalitatief in.’ Schepen Bart Welleman.(N-VA)

Nieuwe rioleringswerken zijn er ook gepland in de Ninovestraat, Boekent, Eiland, Molenmeersen , Processie- en Holbeekweg,  Hooglareweg ..de inhaalbeweging voor het onderhoud van onze wegen krijgt verder doorgang.

Haaltert gaat ook resoluut voor duurzame mobiliteit. Het hervormen van de MOBI bus, een heus MOBI punt aan station Ede zijn hiertoe opportuniteiten.

Als laatste en vijfde  impuls kozen we voor bruisend, verenigend en ondernemend. Samen dingen doen en realiseren, onder de mensen komen,  evenementen  organiseren, genieten van het samenzijn op kermissen en activiteiten, sport, cultuur, festiviteiten …het zijn ideale en noodzakelijke bouwblokken om je dorp te laten bruisen.

Met de ontwikkeling van een vrijetijdshuis willen we de BIB en het Warandegebouw opwaarderen.
‘De BIB is vandaag immers veel meer dan een plaats waar je een boek ontleent, maar zien we als een ontmoetingsplaats voor inwoners, een buurthuis, studieruimte .. kortom een belevingsbibliotheek en toeristisch punt. Tegen de stroom in verhogen we ook de subsidies cultuur ’ Schepen Bart Ottoy.(CD&V)

Realiseren en promoten van kruisbestuivingen tussen cultuur en andere belanghebbenden zoals verenigingen en adviesraden, vormt de basis.

Ons aanbod dient verder gepromoot te worden, en nieuwe acties  zoals cultuurkampen bij de jeugd dragen bij aan deze kruisbestuiving. Via een hoger budget UiTPAS werken we verder aan het wegwerken van (financiële) drempels voor toegang tot sport- en cultuurbeleving.

We ontwikkelen een masterplan sport waarbij sportsites uitgewerkt worden en nieuwe infrastructuur zijn plaats krijgt.
‘We weten dat onze sporthal te klein is en verenigingen de vraag naar sportmogelijkheden groot is. We geven dus de nodige aandacht aan  het bouwen van een nieuwe multifunctionele sporthal en andere kleinere sportsites met skate en fitnessmogelijkheden.’ Schepen Laurent Volckaert. (N-VA)

Via een centraal aanspreekpunt voor lokale ondernemers willen we Haaltert naar een hoger niveau tillen tot een ondernemingsvriendelijke gemeente. Zo willen we een starterspakket ter beschikking stellen voor startende ondernemers.

Dit is een korte voorstelling van diverse acties die Haaltert op weg zet naar de toekomst.

Haaltert op weg naar een hartelijke gemeente vol leven.
‘De komende legislatuur brengt dus heel wat uitdagingen met zich mee. Bij elke grote beleidsbeslissing willen we ook , waar mogelijk, een armoede-, veiligheids-, en klimaattoets toepassen. We zijn dus klaar zijn voor een verdere toekomst in onze gemeente. Het ultieme doel is om samen verder werk te maken van een gemeente waar iedereen graag woont, werkt, sport, verenigt, onderneemt, participeert, ... kortom graag leeft. Daar zullen we al lokaal bestuur met ons allen, schepenen en raadsleden ism met onze administratie onze schouders onder zetten de komende 6 jaar. Het was een huzarenstuk dit meerjarenplan maar het echte werk begint nu!’ Burgemeester Veerle Baeyens (N-VA)

Hartelijk Haaltert. Zo wil jouw Haaltert zijn!